Kép forrása: pexels.com, készítette: Omar Alnahi

2023.05.03

Raw feldolgozás a gyakorlatban

darktable és Ansel, valamint RawTherapee és ART

Aki komolyabban szeretne a fotózni, az nem kerülheti meg a képek utólagos feldolgozásának kérdését. Enélkül sehogyan sem lesz olyan a kép, amellyel készítője elégedett lenne. Érzelemre ható képeket szeretnénk készíteni, és ezt egyebek mellett az utófeldolgozással érhetjük el. Az utófeldolgozás szükségessége pedig maga után vonja a nyers (Raw) formátumban történő fényképezést, mert csak így válik lehetőségünk akár jelentősebben is alakítani képünkön. JPEG formátumban ezt nem lehet megtenni.

Négy, szabadon használható (ingyenes), nyílt forráskódú programmal foglalkozom ebben a sorozatban. Ezeket közösségek fejlesztik, bárki bekapcsolódhat a munkába, akinek hozzáértése és kedve van hozzá. Gyönyörű képeket készíthetünk segítségükkel. Ezek a darktable, az Ansel, illetve a RawTherapee, és az ART. A darktable és a RawTherapee futtatható Windows, Linux, és macOS környezetben is, az Ansel-nek és az ART-nak jelenleg még nincs macOS változata (de minden bizonnyal lesz). Segítségükkel a nyers (feldolgozatlan) képadatokat tartalmazó állományból kiindulva, a fényképezőgép által készített képtől akár jelentősen eltérő, kívánságunknak jobban megfelelő JPEG, PNG, vagy TIFF képet állíthatunk elő.

Ebben a témában nem lehet időtálló, teljességre törekvő cikksorozatot készíteni, hiszen a szoftvereket folyamatosan fejlesztik, folyamatosan jelennek meg az újabb változatok, amelyek eltérnek a korábbiaktól. Mire befejezné az ember, lehetne újra kezdeni. Azonban talán az első lépések megtételében segíthetnek, hiszen alapvetően akár évekig sem változnak meg ezek a programok, az alapkoncepciójuk azonos marad, csak a részletek változnak. Ezért az én írásaim is elsősorban a kezdőknek segítenek az elindulásban, megismertetnek az alapfogalmakkal, az alapvető feldolgozási lépésekkel, hogy azután már önállóan tovább tudjon haladni mindenki. Nem vagyok nagy szakértője ezeknek a témáknak. Ezek az írások részben az én saját tanulási folyamatom termékei, amelyek esetleg nem mentesek a hibáktól. Az esetleges hibákért elnézést kérek.

Ha valaki elakad egy konkrét problémánál, akkor az adott szoftverrel foglalkozó közösség fórumához lehet fordulni, mert itt más emberek (szabadidejüket feláldozva) szívesen segítenek másoknak. Ezek a fórumok legtöbbször angol nyelvűek. Számos esetben lehet azonban azt tapasztalni, hogy úgy fordul valaki a közösséghez kérdésével, hogy előtte saját maga nem tett meg mindent a probléma megoldása érdekében, például a program felhasználói kézikönyvében sem tanulmányozta át az adott szerkesztőeszközzel kapcsolatos részt, sőt el sem olvasta azt. A felhasználói kézikönyvet kezdetben folyamatosan kell használni, mert bizony ezek a programok nem annyira egyszerűek, tanulást igényelnek. Mielőtt írunk a fórumra, tanulmányozzuk át a fórum témáit, hátha már foglalkoztak ott a mi problémánkkal, és kérdés nélkül is megtalálhatjuk problémánkra a választ.

Számos szabadon felhasználható szoftver hangsúlyozza, hogy professzionális minőségű és professzionális célra alkalmas. Így van ez a darktable és a RawTherapee esetében, de egyéb hasonló programok esetében is. Képminőségüket tekintve ez igaz is lehet, kiváló képeket készíthetünk segítségükkel. Mégis az a tapasztalat, hogy a profik nem ezeket használják, hanem inkább a fizetős Lightroom-ot, vagy egyéb hasonló fizetős szoftvert. Ennek egy nagyon fontos oka van, mégpedig az, hogy a profiknak a hatékonyság nagyon fontos szempont. Hatékonyan pedig úgy lehet dolgozni, ha egy kép feldolgozását minél rövidebb idő alatt el tudják végezni, mert általában nem áll korlátlan idő rendelkezésükre. A megrendelőnek minden sürgős, elvárja a gyors munkát. Elég, ha képenként 4-5 kattintással többre van szükség, ezer képnél máris jelentős lehet az időveszteség. A programnak gyorsan kell reagálnia a felhasználó műveleteire, mert ha várakozni kell minden lépés után, az nagy időveszteség. Megállapíthatjuk, hogy a profi felhasználóknak az egyszerűen kezelhető felhasználói felület és a program gyors futása elsődleges követelmény. Elsősorban ezeket a követelményeket nem tudják ezek a programok teljesíteni. Egy amatőr fotósnak, aki hétvégén dolgozza fel kevés számú képét, mindegy, hogy kissé lassabban tudja ezt megtenni, de egy profinak nem. A felhasználók véleménye szerint a darktable-nek és a RawTherapee-nak nem elég felhasználóbarát a felhasználói felülete, túl bonyolultak a feldolgozóeszközök, bizonyos eszközök túlzottan nagy hozzáértést igényelnek. Ilyen bonyolult eszközökre a legtöbb fotósnak nincs igénye, és nem fogják megtanulni használatukat egy bizonyos bonyolultság felett. Azt azonban el kell mondani, hogy nyilván vannak előnyei is az említett bonyolultabb feldolgozóeszközöknek. Aki belefekteti a munkát, megérti ezek működését, és megtanulja használni ezeket, az olyan lehetőségek birtokába juthat, amely a többi programban nem állnak rendelkezésre, és bizonyos esetekben a kapott eredmény képminősége is tükrözheti a nagyobb munkabefektetést. De a felhasználók igen jelentős része, és a feldolgozott képek döntő többsége nem igényli ezt. És a profik jelentős része sem igényli az időveszteség miatt. Részben az említett problémák hívták életre az Ansel és az ART programok fejlesztését. Akik egyszerűbb, de igen jól használható, nagyszerű lehetőségekkel rendelkező, ennek ellenére könnyebben tanulható programot szeretnének, azok kezdjenek az ART-tal. Aki letisztultabb kezelőfelületre, a darktable 4.0 némileg egyszerűsített képességeire vágynak, az használja a darktable-nél átláthatóbb, könnyebben kezelhető Anselt, amelyben a darktable feldolgozóeszközei köszönnek vissza (a felesleges vagy elavult eszközök kivételével). További lehetőség a darktable vagy a RawTherapee közötti választás. A darktable kezelőfelülete jobban hasonlít a Lightroomra, de sokkal kevésbé felhasználóbarát, sok funkciót (már-már túl sokat), számos feldolgozóeszközt kínál, jó eredménnyel használható. A RawTherapee kezelőfelülete bizony lehetne felhasználóbarátabb, szokni kell. Rengeteg lehetőséget rejtenek feldolgozóeszközei, bizonyos tekintetben képességei túlmutatnak a Lightroom képességein is. A sok lehetőség nagyszerű eredményt biztosíthat, azonban ez igényli a legtöbb tanulást is, ennek a legbonyolultabbak a szerkesztőeszközei, és bizonyos eszközök nehezen megérthetők. De természetesen nem lehetetlen feladat megtanulni, nagyon sokan eredményesen használják.

Az Ansel fejlesztése azért kezdődött el, mert a darktable egyik vezető fejlesztőjének, Aurélien Pierre-nek elege lett. Egyrészt úgy gondolta, hogy a program felhasználói felülete nem eléggé felhasználóbarát, és ezen a téren jelentős változtatásokra van szükség, másrészt elege lett abból, hogy a sok hozzá nem értő programozó, akik csatlakoztak a darktable fejlesztéséhez, nem megfelelő minőségben fejlesztettek, amely bizonyos részeken akár hibás működést is eredményezett. A fejlesztőtársakkal azonban nem tudott megegyezni abban, hogy a fejlesztés irányvonalában gyökeres változtatásra van szükség, nem újabb és újabb funkciók belezsúfolására, hanem sokkal egyszerűbb és gyorsabb kezelőfelületre, csak a szükséges mennyiségű, egyszerűbben használható, és jól működő feldolgozóeszközre van szükség. Jelen állás szerint kiszállt a darktable fejlesztéséből, és a darktable 4.0 változatot alapul véve elindította az Ansel fejlesztését. Az Ansel elnevezéssel a zónarendszer megalkotója, Ansel Adams előtt szeretne tisztelegni. Még friss fejlesztés, jelenleg verziószáma sincs. Nagyon ígéretes fejlesztés. Elvileg van magyar fordítója is, bár jelenleg nagyon sok minden nincs magyarra fordítva.

Nem kevésbé ígéretes az ART fejlesztése. Nem tagadom, jelenleg nekem ez a kedvencem. Az egész jól ki van találva. Az ART-ot a RawTherapee-ból kiindulva Alberto Griggio programozó fejleszti. Célja az egyszerűbb, könnyebben használható kezelőfelület, gyorsabb működés elérése anélkül, hogy a RawTherapee teljesítménye, képminősége romlana. A RawTherapee bizonyos eszközei nagyon összetettek. A túl bonyolult, nehezen érthető funkciók eltávolításra kerültek, mások átalakításra kerültek, jobban használhatók lettek, a feldolgozóeszközök jelentősen átalakultak. Néhány feldolgozóeszközt (vagy annak egy részét) a darktable-ből vett át a fejlesztő. A négy program közül az ART a legkönnyebben tanulható. Azt tudomásul kell venni, hogy az ART nem RawTherapee. Az ART képminőségére nem lehet panasz, azonban azok a módosítások, amelyeket csak a RawTherapee bonyolult, az ART-ból (szándékoltan) hiányzó feldolgozóeszközökkel lehetne megtenni, az ART-ban nem kivitelezhetők. Az egyszerűségnek, könnyebb kezelhetőségnek, könnyebb tanulhatóságnak természetesen ára van. Az átlagfelhasználónak azonban csak ritkán lesz hiányérzete az ART-ot használva. Sokan lesznek olyanok, akiknek soha. Azonban mindenki előtt nyitva áll a lehetőség, hogy a szükséges esetekben RawTherapee-t vagy más programot használhasson.

Ebben a cikksorozatban tehát négy, nyers fájlok feldolgozására szolgáló programról írok. Mindegyik más koncepció mentén született, egymástól eltérő feldolgozóeszközöket tartalmaznak. Mindenki eldöntheti, hogy közülük melyek azok a programok, amelyekkel szimpatizál, és amelyeket szeretne használni képei feldolgozása során. Itt többes számot kellett írnom, mert "mindenre" egyik program sem alkalmas, és attól függően is választhatunk, hogy az adott képen milyen beavatkozásokat szeretnénk (vagy szükséges) végezni a feldolgozás során.

Sorozatomban a témát a gyakorlat szempontjából közelítem meg. Elsősorban az a célom, hogy a kezdők könnyebben elindulhassanak a nyers fájlok kidolgozásának útján. Aurélien Pierre meg is fogalmazta, hogy olyan felhasználói felületet próbál létrehozni az Anselben, hogy a felhasználónak ne kelljen megtanulnia annak kezelését, mert az magától értetődő. Ennek elérése nagyszerű cél, azonban mind a négy szoftver tanulást, gyakorlatot igényel, mert ezek nem annyira egyszerű programok.

A nyers fájlok kidolgozása nem nélkülözheti a megfelelő ismereteket, csak tanulással lehet megküzdeni vele, bármilyen szoftvert is használunk. Mindegyikben nagyon sokféle beállítási lehetőséggel találkozunk, úgy pedig nem lehet dolgozni, hogy azt sem tudjuk, hogy mit csinálunk. Legalább az alapokat és az összefüggéseket érteni kell.

Először mindenképpen a Raw feldolgozás - alapismeretek című részt érdemes áttanulmányozni, hogy megismerkedjünk a fontosabb alapvető ismeretekkel. Majd választhatunk, hogy mely programmal szeretnénk közelebbről megismerkedni. Általánosságban elmondható, hogy az írások építenek az előző részekben, illetve az alapismereteknél leírtakra, ezért sorban érdemes haladni.

Raw feldolgozás - alapismeretek

Raw feldolgozás - alapismeretek


A programokkal kapcsolatos írások