Kép forrása: pexels.com, készítette: Quang Nguyen Vinh

2023.12.28

ART - 9. rész

Az oldalon látható nyers fájlok forrása (innen tölthetők le): https://www.signatureedits.com/free-raw-photos/

Az itt bemutatott Raw feldolgozás az ART legújabb, 1.21 változatával történt.

Ebben a részben ismét a helyi szerkesztés lehetőségeivel foglalkozunk. Nyissuk is meg a fájlt szerkesztésre.



Menjünk a Helyi szerkesztés eszközcsoportba, és aktiváljuk a Szin/Tónus korrekció eszközt. Csak a kép jobb szélén lévő nagy piros díszen, annak is piros színű részén szeretnénk módosítani, ezért próbálunk hozzá maszkot készíteni.



Aktiváljuk a Színbeli hasonlóság maszkot. Válasszuk ki a díszen a piros színt, és kapcsoljuk be a Maszk megjelenítését. Természetesen ki van jelölve a másik három dísz piros része is, a modell bal kezén is egy kis terület, és tőle jobbra a díszről lógó valami is. Hiába próbálunk finomítani rajta, ezek megmaradnak. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy megnézzük, ilyenkor mit kell tenni.



Az Ecsetmaszk Radír módja segítségével törölhetjük a maszkból a nem kívánt részeket. Aktiváljuk az Ecsetmaszkot is. Kattintsunk az Átlátszatlanság csúszka vonalában jobb oldalon lévő, pirossal jelölt ikonra, amely az Ecsetmaszkot a többi maszk fölé adja hozzá. Ekkor ismét láthatóvá válik eddigi maszkunk.



Be kell kapcsolni a Radír módot. Kattintsunk az ecset ikonra az ecset bekapcsolásához. Az előnézeti képen fessük be az ecsettel azokat a területeket, amelyek ne legyenek a maszk részei. Jelen esetben nem kell nagyon finomkodni, mert a kizárandó területek messze vannak a maszk megőrzendő részétől.



Itt már az összeset befestettük, és csak a szükséges dísz maradt a maszk része. Szükség esetén az ecset paramétereit, például az átmérőjét (Sugár csúszka) beállíthatjuk. Ezzel a képpel tovább nem is foglalkozunk.

Inkább nézzünk meg egy példát az ecsetmaszk használatának nagyszerű lehetőségére.



Nyissuk meg nyers fájlunkat szerkesztésre, menjünk a Helyi szerkesztés eszközcsoportba, aktiváljuk a Szín/Tónus korrekció eszközt.



Először aktiváljuk az Ecsetmaszkot. Kisebbre vettem az ecset Sugarát, és hozzáadtam egy kis Tollazatot, hogy legyen átmenet az ecsetvonások széleinél, mert így azok jobban beleolvadnak környezetükbe.



Utána görgessünk feljebb, és állítsuk be, hogy egy ecsetvonásnak milyen hatása legyen. Csak kis mértékű változtatást állítsunk be. A Középtónusok/Gamma csúszkát 1,070-re állítottam. Kapcsoljuk be az ecsetet az ikonjára történő kattintással.



Ehhez hasonló ecsetvonásokkal "fessük be" a madárnak azt a részét, ahol változtatni szeretnénk. Ha nagyobb változtatást szeretnénk, többször menjünk át az ecsettel azon a részen. Minden egyes ecsetvonás kifejti hatását. Az ecset beállításain (Sugár, Átlátszatlanság, Tollazat stb.) akár ecsetvonásonként állíthatunk, ha szükséges. Az ecsetvonások képre gyakorolt hatásának paraméterein (pl. ebben az esetben Középtónusok/Gamma stb.) csak abban a tudatban változtassunk, hogy az az összes, ebben a maszkban létrehozott ecsetvonásunkra hatással lesz, tehát az előzőekre is. Ha más Módot választunk ki, akkor az előző Módban eszközölt változtatásaink nem érvényesülnek. Az előző változtatások megtartásával új Módot csak úgy választhatunk, ha létrehozunk egy új Korrekciós réteget, és ahhoz választjuk ki az új Módot.



Jó néhány ecsetvonás kis hatása látható a fenti ábrán. Ahol jónak láttam, többször is átmentem az ecsettel.

Ha új Korrekciós réteget hozunk létre, akkor ahhoz másik Módot választhatunk, és például expozíció-kompenzációt hozhatunk létre a madár bizonyos részein.



Létrehoztam az új Korrekciós réteget. Kiválasztottam az Expozicio-kompenzacio Módot (csak akkor választható ki, ha az előző részben leírtak szerint telepítettük a CTL szkripteket). Bekapcsoltam az Ecsetmaszkot. Beállítottam az Expozíció-kompenzáció csúszkán 0,6-et. Ez kissé nagy érték, de azt szerettem volna, hogy már néhány ecsetvonás is látható hatást okozzon a képen. Beállítottam 10-es tollazatot. Végül "átfestettem" többször a madár hátának egy részét. A hatás jól látható a fenti ábrán.

Ezt a lehetőséget sokan arra használják, hogy "újravilágítják" segítségével a képet. A felvétel készítésénél nem voltak jók a fényviszonyok. Szerencsés esetben aprólékos munkával meg lehet csinálni, hogy a megvilágítást úgy módosítsuk, mintha a fény a kívánt irányból érte volna a madarat. Több Korrekciós réteggel a megvilágítást bizonyos helyeken növelni, másutt csökkenteni lehet.

Az Ecsetmaszk használata természetesen nem korlátozódik a megvilágításra. Segítségével elvileg a kép részeinek számos paraméterén változtathatunk: expozíció-kompenzációt alkalmazhatunk, ragyogást adhatunk hozzá, színtelítettséget változtathatunk, kontrasztot módosíthatunk, színhőmérsékletet módosíthatunk, élesíthetünk, elmoshatjuk a részleteket, helyi kontrasztot változtathatunk, csökkenthetjük a képzajt, színeltolást hozhatunk létre stb. Lehetőségeinket csak a rendelkezésre álló eszközök korlátozhatják. Egyebek mellett ezért is van jelentőségük az előző részben tárgyalt CTL szkripteknek. A Helyi szerkesztés eszközcsoportban található Simítás, illetve Textúra kiemelése/Élesítés eszközzel összemosást, illetve élesítést hozhatunk létre az előzőekhez hasonlóan a kép kívánt részén. Nézzük is meg az élesítést.



Aktiváltam a Textúra kiemelése/Élesítés eszközt. Aktiváltam az Ecsetmaszkot. A képen látható paramétereket állítottam be, majd néhányszor átmentem az ecsettel a madár kék szárnyán, illetve farktollán, és a szeme alatti részeken, a madár alsó részén. Ezek a részek szemmel láthatóan jóval élesebbek lettek.



A végeredményt a fenti ábrán láthatjuk.





A fenti két ábrán láthatjuk az eredeti felbontású kép részletét. Jól láthatjuk a drasztikus élesítés hatását. Az eredeti kép teljesen életlen volt, ezért az élesítése is problémásabb. Mivel nincsenek kis részletek, csak a Sugár növelésével lehetett hatásos élesítést elérni. Láthatjuk, hogy az élesítés a képzajt is rendesen élesítette. Jól megfigyelhetjük például, hogy a madár farkánál túlmentem a határvonalon, és emiatt a madár farka mellett a háttér is zajosodott a drasztikus élesítéstől. Ugyanezt láthatjuk az alsó ábrán közvetlenül a kék rész felett. Ott is húztam véletlenül egy vonást. Az élesítést csak a jól láthatóság miatt állítottam ilyen erősre, a gyakorlatban sokkal kisebb lépésekkel, finomabb változtatásokkal, pontosabb munkával célszerű haladni.

Akkor járunk jobban, ha nem túl erős hatást állítunk be Ecsetmaszk használata során. Általában több, de gyengébb hatású ecsetvonással szebb eredményt kapunk. A kisebb részeken kisebb átmérőjű ecsetet kell használni, és aprólékos, pontos munkával érhetünk el szép eredményt. Ki kell kísérletezni, hogyan lesz a legjobb. Ha például egy ecsetvonással túlmentünk a terület határán, akkor Ctrl-z-vel vonjuk azt a vonást vissza, és próbáljuk meg ismét.